27 November 2016

Kierrätys ei kannata

Far Cry Primal
Quantum Break
Dark Souls III
Uncharted IV
Overwatch
DOOM
Mirror's Edge Catalyst
Deus Ex Mankind Divided
Pro Evolution Soccer 17
NHL 17
NBA 2K17
Forza Horizon 3
FIFA 17
XCOM 2
Mafia III
WWE 2K17
Gears of War 4
Battlefield 1
Titanfall 2
The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition
Call of Duty: Infinite Warfare
Dishonored 2
Watch Dogs 2
Final Fantasy XV

Katsokaapa hetken oheista listaa. Siinä on lueteltu jotakuinkin kaikki tänä vuonna ilmestyneet "megapelit" konsoleille ilmestymisjärjestyksessään (mukana ei ole pelkästään PC:lle tai Nintendo 3DS:lle/Wii U:lle ilmestyneitä nimikkeitä).

Aivan. Lukuun ottamatta Quantum Breakia ja Overwatchia, kaikki ovat jatko-osia ja jatko-osien jatko-osien jatko-osia, osa jo ties kuinka monennessa pelissään. Ei liene vähättelyä sanoa, että pelialaa vaivaa totaalinen ideatyhjiö. Kenenkään on oikeastaan turha valittaa tästä, koska pelitalot pukkaavat ulos tasan tarkkaan sitä, mitä tyhmä kansa ostaa.

Vai ostaako enää? Listassa lihavoidut pelit ovat ilmestyneet pelkästään lokakuun alusta. Loppuvuoden pelimyynti onkin ollut pahasti likilaskuista. Ihmekös tuo, kun hittipelit putkahtelevat kauppojen hyllyille viikon välein toisistaan. Ei jokaisella pelaajalla ole varaa ostaa edes puolta tusinaa 70-120 euroa maksavista peleistä. Myynnit eivät kerrykään yhdelle pelille, vaan ne jakautuvat muiden hittien kesken. Väännetään pikkuisen rautalankaa; peli A voisi potentiaalisesti myydä miljoona kappaletta, mutta koska pelit B, C, D ja E ilmestyvät liki samaan aikaan ja niille jokaiselle on ostajia, myynnit jakautuvat ja pelit kukin myyvätkin vain 200 000 kappaletta ja näin jäävät liioitelluista myyntitavotteistaan.

Esimerkiksi Call of Duty: Infinite Warfare, Dishonored 2, Watch Dogs 2 ja jopa Titanfall 2, jonka edeltäjä ei ollut aikoinaan edes mikään menestys, ovat jääneet myynneissä rutkasti sarjojensa edellisistä osista.

Eivätkö päheät robotit ja niiden pilotit enää myykään? Pitäisiköhän keksiä jotakin uutta?

Voimme vain toivoa, että pelitalot ottaisivat oppia peliensä loppuvuoden surkeasta myynnistä ja löysäisivät megahittiensä julkaisutahtia. Siinä väljyydessä uskaltaisi kai vähän odottaa jotakin uutta, riskinottoakin. Juuri niitä innovaatioita ja uusia näkökulmia, joita väljähtänyt peliala tarvitsisi.

Nääh. Tuskinpa näin tapahtuu ja listan voi kierrättää ensi vuonna samaan aikaan samojen nimikkeiden jatko-osilla.

English summary: There's no innovation in most of this year's hit games. It's all just sequels after sequels. The release dates for these hits are too close together so the sales are divided. Thus a single AAA-game can't meet its unrealistic sales expectations. Hopefully the lackluster sales this fall give room to some new ideas and aspects the game industry gone stale desperately needs. We doubt it but there's still hope. 

//planeteers J & P

No comments: